M.M: NewNewsPageTemplate
NewNewsPageTemplate

Christian Berner mukana Saimaan kanavan sulkuporttien uusimisprojektissa

2018-07-09

Yksi Suomen tunnetuimmista kanavista on 43 km pitkä Saimaan kanava, joka yhdistää Saimaan Suomenlahteen. Saimaan kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjältä vuokratulla alueella ja kanavassa on kaiken kaikkiaan kahdeksan sulkua. Saimaan kanavan sulkujen alaporttien uusiminen kuuluu maan hallituksen aiemmin hyväksymään liikenneväylien korjausvelkaohjelmaan. Uusimisprojekti mahdollistaa myös Saimaan kanavan talviliikenteen.

Muovilla on väliä – Christian Bernerin asiantuntemus ratkaisee

Sulkuporttien uusimisprojektin toimeksiantaja on Liikennevirasto ja urakoitsijana työmaalla on Graniittirakennus Kallio. GRK on yksi Suomen merkittävimpiä infraurakointiyrityksiä, joka toimii myös kansainvälisesti. GRK hallitsee vaativimmatkin infra-alan tekniikat ja kaikenkokoiset urakat.

Jo tarjousvaiheessa oli selvää, että myös sulkuporteissa käytettävien muoviosien vaatimukset edellyttävät parhaita mahdollisia tuotteita sekä muoviosaamista. Christian Bernerin asiantuntemus sekä maailmanlaajuisesti tunnetut tuotemerkit Oilon, Nylube ja Robalon ovat vahvasti mukana Saimaan kanavan alaporttien uudistamistyössä.

”Kolme ensimmäistä sulkutyömaata on toteutettu talven aikana. Työmaa on ollut erittäin vaativa projektikokonaisuus, mutta kaikki on edennyt aikataulun mukaan”, kertovat työmaapäälliköt Harri Ala-Jääski ja Antti Rämä GRK:lta.”Sulkuporttien tekniset vaatimukset ovat omaa luokkaansa. Christian Bernerin tarjoamana tarvittavat muoviosat tulevat maailman johtavilta tuotemerkeiltä ja myös hinta-laatusuhde oli kohdillaan.”

Ympärivuotisuus asettaa korkeat vaatimukset materiaaleille

Saimaan kanava on logistisesti ainutlaatuinen reitti. Kanava on palvellut suomalaista laivaliikennettä vuosikymmeniä ollen tärkeä osa suomalaista vientiteollisuutta. Sulkuporttien uudistamisen jälkeen kanava on myös talvikäytössä. Ympärivuotinen käyttö vaatii myös materiaaleilta paljon – materiaalien on toimittava moitteettomasti Suomen sääolosuhteissa ja kestettävä myös lämpötilojen vaihteluita.

Christian Berner toimitti sulkuportteihin muoviosia, joiden ominaisuudet sopivat vaativaan käyttöön erinomaisesti. Tuotemerkeistä valikoituvat sulkutyömaalle sopivimmat ja parhaimmat muovilaadut, jotka kestävät sekä säätilan muutokset että jatkuvan rasituksen.

”Robalon on loistava muovi vesirajaan ja auringon paisteeseen. Muovi ei ime vettä, on uv-suojattu ja kestää näin ollen myös säävaihteluita. Oilonin muovista valmistetut keskitysrenkaat ovat myös erittäin kestäviä ja itsevoitelevalla muovilla on erittäin alhainen kitkakerroin. Oilonia käytetäänkin paljon laakeripinnoilla”, kertoo asiantuntija Pasi Kostamo Christian Berneriltä. ”Nylube on kulutusta ja isoja kuormia kestävä polyamiini, jossa on todella suuri kulutuskestävyys.”

Saimaan kanavan sulkuporttien uusiminen on suuri työmaa ja myös valtakunnallisesti näkyvä projekti. Talven 2018 aikana uudistettiin kolme sulkuporttia ja loput urakasta valmistuu vuoteen 2019 mennessä. Christian Bernerille Saimaan kanavan uudistamisessa mukanaolo on ollut mielekäs ja mittava projekti.

On ollut hienoa olla mukana Suomen kuuluisimman kanavan uudistamisprojektissa teknisen laitetoimittajan roolissa. Kanava palvelee laivaliikennettä, mutta on myös melkoinen nähtävyys. On kunnia-asia, että saamme olla pieni osa historiallista vesireittiä”, toteaa Pasi Kostamo tyytyväisenä.

Oilonin keskitysrenkaat tarkastelun alla.

Oilonin keskitysrenkaat tarkastelun alla.

Musta törmäyssuoja kanavan portissa on Robalonin muovia.

 

Lisää infoa Saimaan kanavasta:

Saimaan kanavan kolmas rakennusvaihe täyttää 50 vuotta elokuussa 2018. Lisää Liikenneviraston sivuilta >>

Saimaan kanava 120 sekunnissa video >>

Saimaan kanava video >>

 

Saimaan kanavan kuva: Lappeenrannan kaupunki / arkistokuva.

 

 

TopContent: Link (7757)
Default.Master