Massajousijärjestelmä on oikea valinta raideliikenteen haastaviin kohteisiin, joissa tarvitaan tehokasta tärinän- ja runkomelunvaimennusta. Tällaisia kohteita ovat esim. tutkimus- ja testauslaboratorit, museot, sairaalat sekä asuinrakennukset tai konserttitalot lähellä rataa.
Toiminta perustuu jousi-massajärjestelmään. Järjestelmän ominaistaajuus säädetään kiintoraidelaatan alle asennettavan elastisen materiaalin avulla pienemmäksi kuin perusrakenteella. Ominaistaajuus on f₀ ≥ 5 Hz
Järjestelmää on saatavilla kolmea eri rakennetyyppiä: kokopinta-alainen, kaistamainen ja pistemäinen. Valinta tehdään niin vaatimustason, teknisten ominaisuuksien kuin budjetin perusteella.
Runkomelueriste asennetaan tyypillisesti tasaisen betonin, asfaltin tai tiivistetyn maa-aineksen päälle. Mikäli asennusalusta sisältää teräväsärmäistä murskattua kiviainesta, voidaan asennuspinnalla käyttää geotekstiiliä. Pystyreunoilla käytetään tyypillisesti samaa materiaalia ohuempana kerroksena. Kiintoraidelaatta voidaan valaa suoraan kokopintaisesti asennettavan runkomelueristeen päälle.
Soveltuva materiaali valitaan laskentaohjelmalla, jonka lopputuloksena saadaan koko ratarakenteen palautuva painuma ja vaimennus eri taajuuskaistoilla. Lähtötietoina käytetään mm. kiintoraidelaatan paksuutta, kiskotyyppiä, kaluston akselikuormaa ja maksiminopeutta. Lopputulos ottaa huomioon koko järjestelmän ominaisuudet liikennöitävästä kalustosta ratarakenteen alla olevaan maaperään.
Pitkäikäisyyteen liittyen materiaalin vaimennusominaisuuksia on mitattu 21 vuoden käytön jälkeen Stuttgartissa. Järjestelmän ominaistaajuus on kasvanut 17,5 Hz => 18,6 Hz. Tämä ero on laskentamallin epätarkkuuden sisällä.
Referensseinä mm. Hakaniemen torin alue, Helsinki. Urho Kekkosen katu, Helsinki.